1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy Univerzita Karlova
Chcete zůstat v obraze? Přihlaste se k odběru časopisu Jednička a infolistů!

Pomůžeme vám

Potřebujete pomoc nebo informace a nevíte přesně na koho se obrátit?

Kontaktujte nás

Zápis z 15. zasedání kolegia děkana (výjezdního) ze dne 3. - 4. 4. 2025

          Zápis z 15. zasedání kolegia děkana (výjezdního), které se konalo 3.- 4. 4. 2025 od 9:30 hod. 
                                         v Horním Bezděkově, Hlavní 154, Areál Botanika

Předsedající:
prof. MUDr. Martin Vokurka, CSc. – děkan 1. LF UK


Přítomni:
prof. MUDr. Aleš Linhart, DrSc. – proděkan
doc. MUDr. Lukáš Zlatohlávek, Ph.D. – proděkan
prof. MUDr. Pavel Klener, Ph.D. – proděkan
prof. MUDr. Romana Ryšavá, CSc., – proděkanka
prof. MUDr. Petra Lišková, MD, Ph.D. – proděkanka - čtvrtek
prof. MUDr. Michal Vrablík, Ph.D. – proděkan - čtvrtek
prof. PhDr. Michal Miovský Ph.D. – proděkan
prof. MUDr. Andrea Burgetová, Ph.D. – proděkanka
prof. MUDr. René Foltán, Ph.D. – proděkan
prof. MUDr. Romana Ryšavá, CSc., – proděkanka
prof. MUDr. Ondřej Šeda, Ph.D., – proděkan
MUDr. Martin Vejražka, Ph.D. – proděkan
prof. MUDr. Tomáš Grus, Ph.D. – proděkan
doc. MUDr. Tomáš Kučera, Ph.D. – člen rozšířeného kolegia děkana
doc. MUDr. Martin Anders, Ph.D. – člen rozšířeného kolegia děkana
doc. MUDr. Jan Živný, Ph.D. – člen rozšířeného kolegia děkana
prof. MUDr. Michal Zikán, Ph.D. – člen rozšířeného kolegia děkana
doc. MUDr. Mikuláš Mlček, Ph.D. – člen rozšířeného kolegia děkana
prof. MUDr Jan Škrha, DrSc. – člen rozšířeného kolegia děkana
MUDr. Simona Arientová, Ph.D. – členka rozšířeného kolegia děkana
prof. MUDr. Jana Dušková, DrSc., MBA – členka rozšířeného kolegia děkana
prof. MUDr. Otomar Kittnar, CSc. – člen rozšířeného kolegia děkana
Ing. Ivan Mikula, Ph.D. – člen rozšířeného kolegia děkana
prof. MUDr. Martina Koziar Vašáková, Ph.D. – předsedkyně AS 1. LF UK - čtvrtek
Andrea Rashovska – zástupkyně AS 1. LF UK z řad studentů
Ing. Tereza Fussgänger – tajemnice fakulty - čtvrtek


 P R O G R A M

15. zasedání kolegia děkana (výjezdního), které se bude konat ve čtvrtek a pátek
3.-4. 4. 2025 od 9:30 hod. v Horním Bezděkově

9:30-10:00

1) Kontrola závěrů a schválení zápisu z 14. zasedání kolegia děkana, které se konalo v pondělí dne 17. 3. 2025 od 13:00 hod.
Informace děkana
prof. MUDr. Martin Vokurka, CSc.


2) Aktuální body

10:00 a dále

3) Tematické okruhy

4) Různé

Ad 3) – Tematické okruhy


Čtvrtek 3. 4. 2025

10:20 – 12:30 – 1. část zasedání kolegia


I. HLAVNÍ CÍLE FAKULTY A JEJICH PLNĚNÍ – prof. MUDr. Martin Vokurka, CSc.
stav plnění úkolů KD
informace z RKR
příprava Porady přednostů


II. VĚDA – prof. MUDr. Pavel Klener, Ph.D., prof. MUDr. Petra Lišková, Ph.D.

vědecká a akademická kariéra od PGS, habilitace, jmenování (kritéria a shrnutí vývoje)
financování vědy

granty a jejich vývoj

Podpora vědecky úspěšných týmů - finanční podpora se odvíjí od režijních prostředků externích grantových projektů.

Cooperatio – pravidla UK, rozdělování prostředků na 1. LF UK na základě hodnocení vědy (90+10 %), strategický fond, režie.

NPO, Exceles, OP JAK, hodnocení vědy, příprava na nové hodnocení (RUK), hodnocení v rámci 1. LF

publikování – podpora OA v D1, problémy v publikování (časopisy/nakladatelství s nízkou úrovní recenzního řízení)

organizační podpora vědy (grantové oddělení, OSTR…)

Dynamický nákupní systém 2


III. POSTGRADUÁLNÍ STUDIUM – doc. MUDr. Lukáš Zlatohlávek, Ph.D.

14:00 – 17:30 – 2. část zasedání kolegia


IV. ROZVOJ FAKULTY A STRATEGICKÉ PROJEKTY, DĚKANÁT – prof. MUDr. Ondřej Šeda, Ph.D., Ing. Tereza Fussgänger, Ing. Ivan Mikula, Ph.D.
Kampus Albertov, simulační centrum, NPO, Exceles, OP JAK

digitalizace Medical Education Innovation Center-MedIc (1) - organizační a ekonomické zajištění
prostorová situace na fakultě

IT

V. MEZINÁRODNÍ ROZVOJ FAKULTY – prof. MUDr. Aleš Linhart, DrSc.

Pátek 4. 4. 2025

9:00 – 12:00 – 3. část zasedání kolegia


VI. KONCEPCE A VÝVOJ VÝUKY – prof. MUDr. Andrea Burgetová, Ph.D. et al.

přijímací řízení – aktuální informace a jeho vývoj
hlavní priority výuky SIM, MedIC (2) a související části, elektronizace výuky …

vývoj a změny kurikula

anglická paralelka

zubní lékařství

NLZP


VII. SPECIALIZAČNÍ A CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ – prof. MUDr. Romana Ryšavá, Ph.D.

VIII. RŮZNÉ

Ad 1/2:

Prof. Vokurka zahájil zasedání a představil program výjezdního zasedání, shrnul minulé zasedání KD a aktualizoval některé informace. Zápis z minulého zasedání KD byl schválen.

Informoval o rezignaci prorektora Vlacha a současnou situaci na rektorátu, zdůraznil potřebu větší transparentnosti

Předložil návrh termínů kolegií děkana pro ak. rok 2025/2026, návrh byl přijat.

Na ceny Neuron byli nominováni dr. J. Zahradník a prof. J. Bělohlávek.

Byla ověřena dostupnost licencí MS Office – na RUK potvrzeno, že licence pro studenty zůstávají ve stejném režimu.

Dále děkan informoval členy KD, že jim budou předány finalizované strategické cíle pro rok 2024/2025.

Prof. Burgetová předložila návrh na opatření děkana k vyhlášení děkanského dne – návrh byl schválen, děkanský den proběhne dne 2. 4. 2026.


Ad 3:

II.

Prof. Klener informoval o aktuálním stavu habilitačních a jmenovacích řízení a shrnul publikační činnost fakulty, nárůst publikací v Q1 a D1, upozornil na možnost žádat o úhradu publikačních nákladů v případě článků publikovaných v časopisech D1, dále upozornil na to, že RUK avizované tokeny na publikace v rámci open science se nevztahují na většinu časopisů z nakladatelství Springer.

Shrnul dva systémy hodnocení vědy v rámci UK a jejich současný stav:

Kvantitativní – každoroční hodnocení výkonu podle fakult.

Kvalitativní – hodnocení tvůrčí činnosti dle vědních oborů, probíhá jednou za 5 let.

Prof. Lišková informovala o dotazu z RUK na zájem fakult podílet se na financování workshopů organizované třetí stranou k vědecké přípravě – závěr: 1. LF nevidí v současné době jejich perspektivní využití.

Prof. Lišková dále představila analýzu DNS (dynamický nákupní systém), který se ukázal jako časově a administrativně náročný, a to i pro menší zakázky nebo v případech, kdy je požadován konkrétní produkt. Byla prezentována komparace s praxí na jiných fakultách a institucích.

Dále proběhla diskuze na toto téma, zazněly návrhy ke zjednodušení systému objednávek (určení kategorií v číselníku s rozpadem na konkrétní produkty, nesoutěžit objednávky do určité výše a v případě výhradního dodavatele, celkové zjednodušení procesu objednávání…)

Závěr: Ing. Fussgänger a prof. Lišková vytvoří pracovní skupinu a připraví další postup.


III.

Doc. Zlatohlávek informoval o celkovém počtu aktivních 22 oborových rad, které v současné chvíli máme, a přijímacích řízeních v nich; nové OR (intenzivní medicína, dermatovenerologie) nemají letos přijímací řízení do prezenční formy studia.

Prezentoval financování Ph.D. studia a jeho budoucí vývoj, ekonomické parametry letos a v příštím roce (deficit cca 2, resp. 13 mil Kč). Nově se zavádí pojem stipendijní příjem (skládá se z vlastního stipendia a mzdy). Cílem je přidělit stipendium OR, která jej může rozdělit mezi přijaté prezenční studenty, ale jejich školitelé a ústavy (instituce) se musí zavázat, že budou po dobu studia hradit zbývající sumu. Budou vytvořena memoranda s nemocnicemi a jinými pracovišti např. AV ČR, v případě nepřijetí studenta do prezenční formy studia je možné mu nabídnout kombinovanou formu. Finálně rozhoduje o přijetí děkan.


IV.

Prof. Šeda informoval o běžících operačních projektech OP JAK (11), OP TAK (5), NPO Exceles, zmínil projekt ERDF Kvalita, kde se očekává (pozitivní) brzké rozhodnutí o přidělení dotace. K datové politice fakulty rozeslal dotazníky a obdržel prozatím nazpět cca různých 20 odpovědí. Cílem je zmapovat situaci na pracovištích a zpřístupnit informace – vytvořit data management plán. Propojení dat VFN a 1. LF – každá bude mít své uložiště, ke koordinaci bude docházet v budoucnosti.

Ing. Fussgänger informovala o stavu stěhování v rámci 1. LF UK, Klinika neurologie - odd. Neurověd - proběhlo, ÚBI – proběhlo, ÚTPO – dokončení 5-6/2025, OSCV– dokončeno v druhé půli 6/2025, ZO – cca 7/2025. Představila hlavní cíle OVT pro rok 2025 (service desk, nový web, JIRA, e-doklady, upgrade win10, ERDF, stabilizace OVT).

Prof. Grus informoval o probíhajícím projektu sjednocení struktury fakultního webu s webem rektorátu, který je aktuálně v teoretické fázi, upozornil na důležitost používání oficiálních podob logotypu, vyžádal si náměty na prezentaci klinik – z 78 klinik se zatím ozvalo pouze 14, je zvažována možnost přímého oslovení jednotlivých klinik, představil nový projekt Ambasador pro uchazeče: do pilotního ročníku bude zařazeno 15 studentů, kteří budou navštěvovat své bývalé střední školy. Dále informoval o akci Jednička tančí swing, náhradě za neuskutečněný ples mediků a dalších plánovaných akcí.

Ing. Fussgänger zmínila problematiku přidělování peněz studentským spolkům, dr. Soukup připravuje metodiku.

Prof. Burgetová zmínila potřebu akcí pro první ročníky, prof. Šeda pošle tipy, proběhla diskuse k využití různých forem newsletteru, které by částečně nahradily jednotlivé posílání informací e-mailem s cílenějším dosahem.

Ing. Mikula informoval o stavu projektu Kampus Albertov – aktuálně nadále probíhá archeologický průzkum, který oddaluje stavbu, práce by měly být snad ukončeny do konce dubna. Dále nastínil neefektivnost řízení, kdy je projekt aktuálně řízen RUK, přestože financování již bylo převedeno zpět na jednotlivé fakulty, dále upozornil na probíhající mediálizaci některých témat. K termínu dokončení stavby v červnu 2026 uvedl, že nebude dodržen, reálně by mohla být stavba ukončena v roce 2027, s tímto souvisí jednání mezi Evropskou komisí a ministerstvem o prodloužení realizace a financování. Zmínil nutnost změny v řízení projektu jmenovat profesionálního projektového manažera s odpovídajícími pravomocemi a vyjasnění kompetencí mezi fakultami.

Doc. Mlček informoval o přípravě investičního záměru rozšíření simulačního centra, kdy se předpokládá, že bude schválen rektorkou v září, což by umožnilo zahájení výběrového řízení a stavby v novém roce. Upozornil na nutnost dořešení financování.

Dále uvedl, že vznikla mezioborová pracovní skupina pedagogů z různých oborů pro definování minima znalostí v akutních stavech, do září by měl být výstup.

Informoval o dalších přípravách k vzniku Centrum pro podporu a rozvoj medicínského vzdělávání (“MEDIC”), jejíž cílem je zkvalitnit výuku, byly navrženy tři stěžejní pilíře struktury (didaktická podpora, learning outcomes, assessment/evaluace). Na toto téma proběhla diskuze, bylo navrženo zahájení činnosti centra od 1. 5. 2025, popř. k 1. 6. Diskuse proběhla i ke struktuře centra v rámci fakulty: mělo by být akademicky řízené, ekonomicky samostatné (v rámci struktury fakulty), vedené akademikem, právně ošetřené buď jako centrum, nebo - v buoucnu - jako ústav), na příští KD připravit podklady koncepce centra včetně základního rozpočtu a organizační struktury.


V.

Prof. Linhart informoval o aktuální situaci v oblasti programu Erasmus a mobilit. Zmínil nízký zájem o zaměstnaneckou mobilitu v rámci Erasmu, ale vyšší zájem v rámci jiných zdrojů. Upozornil na problém přičleňování studentů v programu Erasmus v anglické paralelce, což vede k potenciálním stížnostem na kvalitu výuky. Uvedl, že Erasmus spadá do základní činnosti a není vhodné vyplácet zvláštní odměny za výuku – je třeba zvážit další postup.

Byly prezentovány nově navázané mezinárodní spolupráce v roce 2024: Itálie, Řecko, Slovinsko, Portugalsko.

Navrhl jmenování zástupce vedoucího ZO.

Zdůraznil nutnost posílení spolupráce s agenty, zlepšení propagace, vytvoření týmu pro přijímací řízení.

Upozornil na nutnost systematického řešení žádostí studentských spolků o rezervaci místností děkanátu – žádosti je třeba směřovat na dr. Soukupa. Zároveň je potřeba vytvořit systém kritérií pro užívání fakultních prostor.


VI.

Prof. Burgetová a dr. Vejražka informovali o stavu přijímacího řízení, zmínili meziroční výkyvy v procentu zapsaných studentů, narůstá počet uchazečů s možným přijetím bez přijímacích zkoušek, zvažuje se dřívější zápis takto přijatých studentů a detailní rozbor výsledků studentů na základě výkonu u přijímacích zkoušek. Excelentní uchazeči se k zápisu na fakultu hlásí méně než studenti s horšími výsledky.

Proběhla diskuze o důležitosti osobního přístupu a komunitního vnímání fakulty, studenti vnímají výrazně atmosféru na škole, nejen její akademické parametry. Proběhla diskuse o redefinaci cíle studia – zdůraznit spíše praktickou připravenost než zacílení na vědecky zaměřeného specialistu, samozřejmě s tím, že vědecká úroveň i možnost studentů vědecky pracovat musí být zachována, resp. rozvíjena.

V anglické paralelce byl v současnosti patrný pokles počtu přihlášek, nicméně přiměřený počet vysoce kvalitních studentů s vysokou úspěšností je optimální. Diskutovala se i struktura studentů z hlediska geografie a zájem rozšířit počet i ze zemí z oblasti EU apod. i s ohledem na vízovou politiku státu.

Počet přihlášek do českých studijních programů je letos rekordní, zejména byl zaznamenán velký počet přihlášek na zubní lékařství a fyzioterapii.

Prof. Foltán informoval o problematice výuky zubního lékařství, přičemž upozorníl zejména na nároky na výuku a kapacitu. Byla projednávána změna výuky vyžadovaná novými směrnicemi (např. anesteziologie v zubním lékařství, geriatrie, digitální technologie) a její realizovatelnost. Diskutovalo se o nutnosti investic do přístrojového vybavení (soupravy z r. 2008, simulátory), které jsou již na hranici životnosti. Některé budou financovány z projektu ERDF Kvalita. Probíhají přípravy na splnění požadavků nové akreditace, která vstoupí v platnost v letech 2026/27.


VII.

Prof. Ryšavá informovala o zlepšení situace v specializačním a celoživotním vzdělávání, kdy se počet registrovaných zvyšuje, došlo k úpravě některých garantů specializačních oborů, zmínila změny v legislativě (novelizace zákona č. 95/2004 Sb. má zavést systém elektronické administrace vzdělávání zdravotníků). V důsledku tohoto vzniká obava z velké administrativní zátěže a nekompatibilnosti se stávajícími fakultními IS. Dále zmínila přípravu nového opatření děkana v návaznosti na nové předpisy. Fakulta má zájem rozšiřovat nabídku kurzů a hledá i ekonomické příležitosti v této oblasti.


Ad 4:

VIII.

Dr. Arientová referovala o etických a sociálních tématech, kdy zmínila šikanu a nevhodné chování mezi studenty, včetně nevhodného obsahu na sociálních sítích, informovala o stížnostech studentů, které výrazně poklesly z loňských 36 na letošních 9 podnětů.

Prof. Vokurka připomněl poradu přednostů, která proběhne 15.4.2025, kde by měly být základní výstupy z jednání RKD prezentovány.

Příští zasedání KD proběhne prezenčně dne 14. 4. 2025 ve 13:00 v malé zasedací místnosti děkanátu Na Bojišti 3.

 

Hodnocení: spravovat