Potřebujete pomoc nebo informace a nevíte přesně na koho se obrátit?
Kontaktujte nás
Za
pět let nebude mít v ČR kdo učit anatomii. Pedagogů významně ubývá. Jací
budou lékaři, které nebude mít kdo učit anatomii? S jakými znalostmi pak
budou předstupovat před své pacienty? A kdo bude vědeckými poznatky posouvat
českou vědu dál? O tom v dvojrozhovoru mluví děkan 1. lékařské fakulty UK prof.
MUDr. Aleksi Šedo, DrSc., a přednosta Anatomického ústavu 1. LF UK prof. MUDr.
Karel Smetana, DrSc.
Proč
začínají anatomové v medicínském školství scházet?
Prof. Karel Smetana:
Nedostatek a stárnutí lékařů je známý fenomén. Méně známo je, že tato situace
se dramaticky dotýká právě lékařů, kteří vyučují medicínu na lékařských
fakultách. Nedostatek anatomů nás trápí už dnes. Už nyní značnou část výuky
v našem ústavu pokrývají externisté, což není ideální stav. A to se nedíváme
do daleké budoucnosti, za pět let nebude mít anatomii kdo učit.
Nejde
přitom jen o náš Anatomický ústav nebo jen o Prahu, problém mají v celé ČR
a potýkají se s ním země po celém světě – USA, Japonsko i západní Evropa,
kde na teoretických pracovištích pracují absolventi přírodovědeckých fakult. Ti
se většinou do vědecké práce i do výuky dobře zapojí, ale chybí jim lékařské
znalosti.
Kam
až tedy může nedostatek anatomů v Čechách vést?
K. S.: Čím méně
bude učitelů anatomie, tím více se budou muset hledat nepřirozené náhrady.
Jistě nepřestaneme vychovávat lékaře, ale první ročníky budou doslova
teoretické a studenti nezískají základní zkušenosti, které jsou nezbytné pro
pokračování studia medicíny. Bez těchto zkušeností postoupí do dalších ročníků,
kde se budou opět učit na trenažérech. Úroveň přípravy, a tím i mladých lékařů,
bude dramaticky klesat.
Jak
souvisí schopnost lékaře dobře léčit s kvalitou teoretické přípravy?
Prof. Aleksi Šedo:
Jednoznačně. Je to zásadní řetězec. Medici musí nejprve pochopit základní
principy existence živé hmoty, regulační postupy v buňkách, biochemické
procesy a z fyziologického pohledu komunikaci jednotlivých celků. Není
možné naučit se medicínu z internetu. Jde o ucelený systém, který má
nesčetně zpětných vazeb. Nejvyšším pilířem medicíny je pak diferenciální
diagnostika – stanovení pravděpodobné diagnózy. To je detektivně analytická
práce, kde se uvažuje nad konkrétním pacientem a ze souvislostí může diagnózu
zjistit jen ten, kdo je dobře připraven.
K. S.: Stále se
mluví o odchodu lékařů do Skandinávie, Velké Británie či Německa. Čeští lékaři
v zahraničí velmi dobře obstojí, ať už v konkurenci místních či
jiných zahraničních lékařů, právě proto, že mají skvělou teoretickou přípravu,
kam patří i praxe pitvat.
Nemohou
výuku anatomů částečně nahradit zobrazovací technologie?
K. S.: Samozřejmě
existují počítačově vytvořená virtuální těla, ale klasický způsob výuky, jak
jej už naši předkové učili na nebožtících s rukama zanořenýma do těla, se
při výuce nedá ničím nahradit. Studenti tak totiž získávají dokonalý pocit o 3D
uspořádání těla, to žádná výpočetní technika není schopna v celé šíři imitovat.
Výukové systémy jsou často využívány například v Holandsku, odkud k nám
jezdí na stáže „výběroví“ studenti. Ti byli ve srovnání s našimi mediky
při zkouškách na pitevně naprosto zoufalí a i v testu, kde musí pro
připuštění ke zkoušce mít alespoň 21 bodů, tito holandští studenti získávají běžně
pouze jediný bod. Na pitevní kurzy k nám ze zahraničí jezdí i vystudovaní
lékaři, protože tělo před tím pořádně ani neviděli. Osobně bych se nechtěl
nechat operovat od chirurga, který absolvoval anatomii na virtuálním těle na
obrazovce. Na druhé straně, klasická pitva je sice nenahraditelná, ale v dnešních
podmínkách začíná být luxusem. Jsem vděčný, že nám ji fakulta stále umožňuje, i
když jedno tělo od dovezení do ústavu, převozu, fixace, odvozu a kremace vychází
fakultu na 40 až 50 tisíc korun a dokáže se na něm „vyučit“ 18 studentů. Roční
spotřeba se přitom pohybuje mezi 60 až 70 těly.
Jak
tedy problém nedostatku anatomů řešit?
A. Š.: Je třeba vypěstovat nové generace
medicínských vědců, vystudovaných lékařů, kteří zde po státnicích zůstanou
pracovat ve vědě a naučí se přednášet a zkoušet. Je naším úkolem vést studenty k biomedicínskému
výzkumu, který posouvá medicínu kupředu, což se neděje při klinické péči o
pacienta, ale právě díky teoretickým pracovištím. Studium základních
medicínských oborů, kam kromě anatomie patří například také biochemie, fyziologie
nebo patofyziologie, je ideální pro studenty, kteří se chtějí dát na vědeckou
dráhu a rozhodují se mezi biologií a medicínou, kde u nich vedle zájmu o vědu
panuje také motivace zachraňovat lidi.
Zároveň
je třeba pozměnit společenské chápání lékaře vědce. Společnost, ale i ti, kteří
uvažují o medicíně, často vnímají lékaře pouze jako člověka v nemocnici,
který v bílém plášti léčí své pacienty. Medicínu je ale třeba vnímat
v širším kontextu, nejde jen o současnou léčbu, ale o to, jak bude lékař
léčit za pět, deset, patnáct let. A tyto posuny startuje medicínská věda. Proto
musí trvat spojení medicínského školství s biomedicínskou vědou.
U
anatomie spíše než představa atraktivní vědy panuje zažitý obraz těla na pitevním
stole. V jakých oblastech anatomové vlastně vědecky bádají?
K. S.: Anatomie
poskytuje velmi široký pohled na stavbu těla a jeho vznik, tedy vývoj celého
procesu. Z toho plynou i hlavní vědecké oblasti, které jsou na Anatomickém
ústavu řešeny – molekulární mechanismy vývoje zárodku, zejména s ohledem
na vývoj kardiovaskulární soustavy a neurální lišty, mezibuněčné vztahy u
embrya, fungování maligních nádorů, díky čemuž lze lépe pochopit, co se
v nádoru děje a hledat možnosti využití těchto informací při léčbě. Lékaři
zde zkoumají například zákonitosti karcinomu hlavy a krku, což je šestý
nejčastější a smrtící nádor. Řeší také možnosti využití kmenových buněk ke
tkáňovému inženýrství či orgánovým náhradám. V současnosti vyvíjejí
například funkční hlasivkovou protézu, která umožní komunikaci u pacientů po
ztrátě hrtanu. Metodami normální a forenzní antropologie zde vědci studují ostatky
dávno zemřelých, hodnotí jejich zdravotní stav a rekonstruují jejich vzhled. Jde
o žhavá témata medicínského výzkumu.
Jsou
čeští medicínští vědci adekvátně finančně ohodnoceni?
A. Š.: Spojit svoji
cestu s teoretickou medicínou neznamená odsoudit se k ekonomické
záhubě. Dnes již fakulty mají prostředky pro to, aby lidem, kteří se věnují
teoretickým oborům, nabídly přijatelné ohodnocení. Také jejich budoucí
uplatnění na lékařských fakultách je velmi dobré. Pracoviště teoretických oborů
jsou na evropské poměry dobře technicky vybavena, mají slušné prostředky na
výzkum a vědci tak mají vyhlídky na velmi dobrou profesní kariéru. Zajímavý a
užitečný výzkum spojuje medicínu a autentickou vědu – nejde jen o klinické
studie, které jsou spíše statistikou, ale skutečně vědecký přístup a řešení
problémů, jejichž výsledky jsou pro budoucnost medicíny nezbytné.