Spolupráce: Disciplíny a generace…
Možná tomuto přídomku trochu napomohlo
několik let v minulosti, kdy se počty studentů a oborů poněkud přes míru
rozkošatěly. V současnosti je u nás ovšem poměr počtu studentů na učitele ze
všech lékařských fakult nejpříznivější (jakkoli bychom jej chtěli ještě
zlepšit) – je tudíž výuka vlastně nejindividuálnější (jakkoli do harvardského
ideálu 1 : 1 ještě mnoho chybí).
Věda bez nálepky klinická/laboratorní/teoretická
Existuje ovšem řada aspektů, pro které
je „kontrolovaná rozsáhlost“ fakulty jednoznačným přínosem. Máme nejširší
klinickou základnu napříč fakultními a dalšími významnými nemocnicemi v Praze,
spolupracujeme s nemocnicemi a zdravotnickými institucemi v celé republice. Disponujeme
rozsáhlým spektrem nejmodernějších vědeckých technologií a jejich park a
infrastrukturu stále rozšiřujeme. A hlavně, náš tým disponuje expertízou širokého
spektra biomedicínských oborů. To vše je východiskem našeho dlouhodobě
stabilního postavení mezi nejproduktivnějšími vědeckými institucemi naší
republiky. A co je nejdůležitější, umožňuje nám definovat a uskutečňovat rozsáhlé
vědecké programy, jejichž komplexita překonává historizující – a v některých
případech spíše obsoletně „maloměstské“ – nálepkování vědy na „klinickou“,
„laboratorní“ nebo „teoretickou“.
Právě propojení všech těchto komponent
činí z našich úspěšných vědeckých skupin světové hráče a vyhledávané partnery dalších
týmů z jiných institucí a geografií. Záměrně se vyhýbám výčtu pracovišť či skupin,
které jsou dlouhodobě ilustrací úspěchu, budovaném právě na základech těsné
spolupráce fakultních pracovišť.
Věda pro talentované a motivované studenty
Pro budoucnost fakulty (ale vlastně i
biomedicíny obecně) je podstatné, že právě v těchto týmech jsou postgraduální
studenti vedeni kompetentními školiteli k chápání komplexnosti a vnitřní
strukturovanosti biomedicínské vědy. A přestože pregraduální kurikulum je celkem
logicky spíše edukační než vědecké, špičková pracoviště fakulty nabízejí v
rámci extrakurikulárních aktivit možnost nahlédnout a vykonat první vědecké
krůčky i talentovaným a motivovaným pregraduálním studentům. Právě takový
pregraduální „priming“ pomáhá přivést studenty, kteří chtějí ke své budoucí
profesionální odborné práci připojit i vědeckou komponentu. Kvalifikovaná volba
postgraduálního doktorského studia otevírá cestu k akademické medicíně. Pregraduální
kontakt s vědou tedy může být diferenciačním stimulem pro naše budoucí kolegy. Proto
je v bezprostředním zájmu nás „dospělých akademiků“ přemýšlet o našich
studentech nad rámec standardní výuky, tedy cvičení, seminářů, přednášek a zkoušení.
Přitom i pro absolventy, kteří se v
budoucnu vědecké práci přímo věnovat nebudou, je užitečné vědět, že věda na klinikách
již dávno není jen „naše zkušenosti s…“ ani „máme velký soubor pacientů, ať v
tom někdo něco změří a nás připíše“ a na druhé straně, že věda na teoreťácích
není „smícháme to, protože to nikdo nesmíchal, máme stroj, který zrovna tohle
umí změřit, a pak z toho spočítáme průměr“. A hlavně, že hranice mezi
klinickými a teoretickými pracovišti má dnes již spíše vymezení folklorní než
racionální, protože „exekutoři“ a „tvůrci“ mohou být jednou na té straně,
podruhé na oné, ale většinou na stranách obou.
Věda s podporou kvalitní odborné práce
Kvalitní vědecké přípravě na naší
fakultě napomáhá model organizace doktorských studijních programů v
biomedicíně. Na něm se podílejí všechny lékařské fakulty UK, navíc ve
spolupráci s Přírodovědeckou fakultou UK a Akademií věd ČR. Svou formou se
blíží filozofii vědecké přípravy na významných zahraničních institucích. Svým
frekventantům umožňuje autentické uvědomění si propojenosti disciplín. Pochopení,
že metoda či soubor jsou jen prostředky, nikoli cíle. Že neexistuje nějaká
izolovaná molekulární biologie coby „laboratorní výzkum“ a někde mimo jakási
onkologie, kterou pracovně nazveme „klinickým výzkumem“. Že věda začíná od
kvalitní testovatelné hypotézy, nikoli od ambice stát se docentem. A že na tom
s tímto pochopením opravdu nejsme špatně, můžeme doložit vědeckými databázemi a
jako akademičtí občané se o tom také můžeme pravidelně přesvědčovat například
pohledem na náš web, kde anoncujeme obhajoby všech Ph.D. a habilitačních prací
či jmenovací přednášky.
Mnozí z vlastní zkušenosti víme, jak
obtížné je v rámci své profesní přípravy spojit obě cesty – popromoční
specializační vzdělání a vědeckou přípravu. Jejich úspěšné naplnění se mimo
jiné odvíjí již od pochopení jejich odlišností, přičemž právě jejich úspěšné
spojení je to, co posouvá kvalitní medicínu do roviny akademické biomedicíny.
Svou úvahu si dovolím uzavřít parafrází výstižného
názoru jedné z našich kolegyň, reagující na otázku Hyde Parku tohoto čísla
Jedničky: Skvělá odborná práce nemusí být vědecká, ale skvělá věda se musí opírat
o kvalitní odbornou práci.
Aleksi Šedo, děkan 1. LF UK