1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy Univerzita Karlova

Oddělení komunikace

Kateřinská 32, 121 08 Praha 2
Ing. Jana Tlapáková (vedoucí)

mobil: 725 826 430/224 964 337
BcA. Olga Pokorná
tel: 224 964 640
RNDr. Marie Fialová
tel: 224 964 406
MgA. Zuzana Burianová

tel: 224 964 620


Folia Biologica
Kateřinská 32, 121 08 Praha 2
Prof. MUDr. Karel Smetana, DrSc.
Mgr. Jiří Frühauf
Mgr. Lucie Šulcová
tel: 224 964 570
fax: 224 964 574

Prague Medical Report
Kateřinská 32, 121 08 Praha 2
MUDr. Kateřina Jandová, Ph.D.
tel: 224 96 8481
Mgr. Jiří Frühauf
Mgr. Lucie Šulcová
tel: 224 964 570
fax: 224 964 574

Acta Universitatis Carolinae
Kateřinská 32, 121 08 Praha 2
MUDr. Kateřina Jandová, Ph.D.
tel: 224 96 8481
Mgr. Jiří Frühauf
Mgr. Lucie Šulcová
tel: 224 964 570
fax: 224 964 574

Akademický klub 1. LF
Faustův dům,
Karlovo nám. 40, 120 00 Praha 2
Michaela Šerá-Čuteková
tel: 224 963 286

 


E - Bulletin Jednička 38807
mfial| tisk | spravovat

Dobrý matematik = dobrý lékař. Fakulta změnila přijímačky

PRAHA Kolikrát už dnešní studenti slyšeli, jak je matematika důležitá pro život a že nejde jen o vzorečky, ale o logické myšlení... Zhruba tolikrát, kolikrát opáčili, že oni ji určitě potřebovat nebudou.

Jenže to se téměř jistě mýlí. Matematika se dostává na výsluní – některé školy se totiž rozhodly k zásadním krokům. Například 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v přijímacím řízení zvýhodní studenty, kteří měli na střední škole na vysvědčení z matematiky jedničky nebo dvojky. „Analýzy úspěšnosti vysokoškolských studentů jasně prokazují, že ti, kdo byli na střední škole dobří v matematice, patří mezi úspěšné studenty na vysokých školách včetně medicíny,“ vysvětluje děkan fakulty Aleksi Šedo.

Podle něj je to prosté: dobré známky z matematiky ukazují na schopnost přijmout mnoho informací a zároveň s velkým množstvím informací umět efektivně pracovat. „Navíc poklesne počet těch, kdo během prvních let studia zjišťují, že na náročné studium nestačí,“ míní Šedo.

Dobří matematici dostanou oproti horším uchazečům 10 bodů navíc. Například u oboru zubní lékařství to může být pro přijetí zásadní. Rozhodují i jednotky bodů.

Ostatní fakulty zatím vyčkávají Matematik a spoluautor programu Učení s chutí Oldřich Botlík opatření 1. lékařské fakulty vítá. „Ve všech testech i výzkumech úspěšnosti jsou přímo úměrné výsledky v matematice s výsledky v jiných předmětech,“ říká s tím, že logické myšlení, které matematika ověřuje, je potřebné všude. „Proto si myslím, že by k výsledkům z matematiky měli přihlížet i na anglistice či bohemistice,“ dodává.

Zároveň upozorňuje, že známka nemusí vždy vypovídat o logickém myšlení. Podle něj se musí ještě hodně zapracovat na zlepšení výuky matematiky, aby opravdu učila logické myšlení, ne jen vzorečky.

MF DNES oslovila také Přírodovědeckou a Právnickou fakultu Univerzity Karlovy s otázkou, zda se jim krok lékařské fakulty zamlouvá a nechají se jím inspirovat. Fakulty jsou zatím zdrženlivé. „Vítáme iniciativu 1. lékařské fakulty a vyčkáme vyhodnocení její aplikace v praxi,“ uvedl děkan přírodovědecké fakulty Bohuslav Gaš. Přestože také považuje matematiku za důležitou pro studium, zatím jim stačí ověřovat logické myšlení v rámci testu všeobecných znalostí.

Stejně k tomu přistoupila i právnická fakulta. „Test obecných studijních předpokladů, který musí každý uchazeč podstoupit, obsahuje celou řadu úkolů, k jejichž správnému řešení je zapotřebí prokázat dostatečně rozvinuté abstraktní myšlení,“ reagovala proděkanka Marta Chromá.

Matematika součástí maturity Vzkřísit matematiku chce i ministr školství Marcel Chládek.

Její „důležitost“ chce pozvednout mimo jiné tím, že se z ní bude povinně maturovat. Podle posledního plánu v roce 2019.

Ti, kdo se budou na jaře hlásit na střední školy, by se tak už povinné matematice u maturity nevyhnuli. Chládek chce zároveň pracovat na změně výuky matematiky.

Botlík upozorňuje, že samotné zavedení povinné maturity z matematiky její výuku nezlepší. „Skončíme u biflování příkladů a nic se nezmění. To je moje hlavní výhrada vůči povinné matematice u maturity,“ uvedl.

Naopak Jana Hanušová, která už několik let vyučuje matematiku podle metody profesora Hejného, se toho nebojí.

„Přijde mi, že verze, kterou připravil CERMAT, podporuje spíš logické myšlení než biflování, a i proto u ní tolik studentů selhává,“ domnívá se.

Kdo umí matematiku, umí lépe pracovat s velkým množstvím informací. Aleksi Šedo děkan 1. lékařské fakulty UK

O autorovi| Markéta Březinová, redaktorka MF DNES



 


Za obsah této stránky odpovídá: Oddělení vnitřní komunikace . počet zobrazení: 1377 poslední aktualizace: mfial, 12.11.2014
Hodnocení: Kliknutím na tento odkaz upozorníte autora, že jeho článek už zřejmě není aktuální.
zavřít